Ve Frýdku-Místku je to novinka roku. Věž farního kostela se otevírá veřejnosti, a to v rámci akce Noc kostelů. Ta se koná dnes, tedy v pátek 27. května v 18 hodin. Ale to není vše. V útrobách věže vzniká i Galerie Věž. Věž pak dále bude otevřena od 27. května do 11. září vždy v pátek, sobotu a neděli, vstupné je dobrovolné.
Pohledy do dějin farnosti Frýdek
Návštěvníci věže si mohou prohlédnout výstavu Pohledy do dějin farnosti Frýdek v horní části svatojánské věže. Seznamuje prostřednictvím textového a obrazového materiálu se základní faktografií týkající se bohatých církevních dějin dříve samostatného města Frýdku a nejbližšího okolí. Informační panely jsou věnovány tematickým okruhům jako jsou církevní správa Slezska, dějiny farního kostela sv. Jana Křtitele ve Frýdku a jeho nepřehlédnutelné věže, poutní místa na území farnosti, které reprezentují frýdecká bazilika Navštívení Panny Marie a dřevěná kaple Povýšení sv. Kříže nad pramenem v Hájku, další kostely a sakrální objekty ve Frýdku, Lískovci, Starém Městě a Panských Nových Dvorech.Součástí expozice je několik trojrozměrných exponátů z depozitáře frýdecké farnosti. Většinou se jedná o unikátní, dosud nikdy nevystavené předměty, mezi nimiž si pozornost zaslouží např. fragment pozdně gotického kostelního portálu, barokní pískovcová plastika sv. Jana Nepomuckého či funkční zvon sv. Barbory z roku 1850.
Autorem scénáře stálé expozice je historik David Pindur působící v Muzeu Těšínska. Podklady pro stálou expozici byly získány nejen z bohatých sbírek Římskokatolické farnosti Frýdek nýbrž také z fondů Muzea Těšínska, Státního okresního archivu Frýdek-Místek a především ze soukromých sbírek.
Dotknout se místa
Galerie Věž vznikla jako součást projektu Zpřístupnění věže farního kostela sv. Jana Křtitele ve Frýdku iniciovaného Miroslavem Přikrylem ze sdružení Filip Neri. Koncepce galerie vyplynula přirozeně z charakteru samotného interiéru věže, a z reálných podmínek vymezujících možnosti instalace. Orientací na prostorové instalace v komunikaci s místem samotným – s jeho atmosférou, géniem loci. „Chceme oslovit umělce, pro které by tvorba pro konkrétní místo byla výzvou a inspirací zároveň. A také propojit výtvarné umění s dalšími uměleckými oblastmi,“ uvedl Miroslav Přikryl.
První výstava ve věži je současně prvním kontaktem umělce s tímto neobvyklým prostorem. „Oslovila jsem proto tvůrce obdařené mimořádnou vnímavostí pro dané místo, jejichž výtvarná tvorba osobitým způsobem rozvíjí reduktivní polohy umění blízké evropskému landartu a minimalismu, a hudební osobnosti, pro které je zajímavý prostor navozením nových podnětů: sochaře, akčního umělce a tvůrce světelných instalací Pavla Korbičku (1972), absolventa AVU, asistenta v ateliéru Socha II (nefigurativní sochařství) Jana Ambrůze na Fakultě výtvarných umění VUT v Brně a sochaře Oldřicha Moryse (1983), letošního absolventa téhož ateliéru,“ nastínila kurátorka výstavy Dagmar Čaplyginová. Další osobností je hudební skladatelka Lucie Vítková (1985). Vystudovala hru na akordeon na brněnské Konzervatoři, od roku 2008 studuje kompozici na Hudební fakultě Janáčkovy akademie múzických umění v Brně.
Instalace Pavla Korbičky a Oldřicha Moryse pracuje s jevem vystihujícím podstatu věže jako architektury – a to s její vertikalitou. Neónové vertikály Pavla Korbičky založenéna působení světla v mnohosti možných významů dosahují až k symbolice duchovní. Neobyčejnost obyčejných předmětů Oldřicha Moryse, jejich reálnost a hmotnost v průniku dimenzemi věže ve vertikále více méně skryté, tvoří zajímavý protipól ke Korbičkovým světelným liniím. Lucie Vítková zvolila akustickou instalaci na principu celulárního automatu.Vychází ze zvuků věže, která se tak stává svébytným hudebním nástrojem. V hudebních improvizacích reagujících na daný prostor od zvuků ticha až po směřování k noise,by se ke čtveřici pražských a severomoravských hudebníků měl jako pátý hráč připojit sám hodinový stroj věže.
„Všichni představení umělci přistoupili k výlučnému prostoru svatojánské věže s velkým respektem a citlivostí. Název uměleckého projektu „Dotknout se místa“ naznačuje některé společné podněty prostupující jejich vzájemným setkáním v rozpětí výtvarného a hudebního umění,“ doplnila Dagmar Čaplyginová.
Projít se věží můžete i v klidu doma: virtuální prohlídka věže kostela.