Současné vedení kraje ve svém Programovém prohlášení z ledna 2013 deklarovalo jako jednu ze svých priorit zlepšení dopravní obslužnosti kraje, s akcentem na dobudování páteřní silniční sítě, rozvoj veřejné regionální železniční a autobusové dopravy a Letiště L. Janáčka, správu silniční sítě v majetku kraje. K tomu využilo prostředky z rozpočtu kraje, ze státního rozpočtu, SFDI a také z Evropských fondů, zejména ROP Moravskoslezsko.
Začnu nadřazenou infrastrukturou v gesci vlády a ministerstva dopravy. Vedení kraje vyvíjelo maximální úsilí a lobbing na příslušných institucích, aby se projekty realizovaly, byť jsou v gesci vlády, ale mají zásadní význam pro tento region z hlediska jeho strategické dostupnosti a napojení na transevropskou dopravní síť. To je požadavek i případných strategických investorů, kteří jednají o možné investici v našem kraji s cílem zaměstnat především občany kraje.
Řada projektů se realizovala i v regionu Frýdecko-Místecka. V rámci železniční dopravy se realizovala modernizace traťového úseku státní hranice Slovenska – Mosty u Jablunkova – Bystřice nad Olší – Český Těšín – III. tranzitní železniční koridor za více než 8 mld. Kč. V rámci projektu byla vybudována nová železniční zastávka Třinec-město. Úspěšně byla dokončena revitalizace trati Frýdlant nad Ostravicí – Frenštát pod Radhoštěm, která přišla na 1,2 mld. Kč.
Výrazné zlepšení komfortu cestování a cestujících bylo dosaženo na trati 320 Mosty u Jablunkova – Bohumín – Ostrava nasazením 4 nových souprav CityElefant pořízených z ROP Moravskoslezsko za více než 850 mil. Kč. Platí to i o trati 322 Český Těšín – Frýdek-Místek, kde je nasazováno 5 modernizovaných souprav Regionova za 150 mil. Kč.
Významné investice se realizovaly v silniční dopravě v celém regionu Frýdecko-Místecka. Podařilo se dojednat podporu obchvatu Frýdku-Místku – I. etapa stavby D48 Frýdek-Místek, obchvat, včetně D56 Frýdek-Místek, připojení na D48 za 2,9 mld. Kč. Dle slov premiéra Sobotky by stavba obchvatu měla být zahájena v roce 2017. Vysoutěžena byla rovněž firma, která odstraní starou ekologickou zátěž v lokalitě Skatulův hliník, která brání v konečné realizaci části obchvatu Frýdku-Místku. Cestující, kteří jedou po silnici do Třince, určitě zaregistrovali, že probíhá realizace „obchvatu“ Třince – stavby I/11 Oldřichovice-Bystřice (2,1 mld. Kč) a I/11 Nebory-Oldřichovice (1,4 mld. Kč). Předpoklad dokončení a zprovoznění obchvatu v roce 2017. V přípravě je stavba I/68 Třanovice – Nebory.
Významná pozornost byla vedením kraje věnována krajské silniční síti, tj. silnic II. a III. třídy, které jsou v majetku kraje. Realizovaly se souvislé opravy komunikací, mostní program s využitím prostředků, např. ROP Moravskoslezsko. Více než 1 mld. Kč byla proinvestována v okrese Frýdek-Místek. Uvedu některé vybrané akce:
- VIA Lyžbice, Třinec – realizace podjezdu pod tratí 320 (124 mil. Kč),
- Mosty 01148-4 a 01148-5, navazující silnice III/01148 (91,9 mil. Kč) v Návsí,
- ul. Jablunkovská a 1. máje a ul. Frýdecká v Třinci (46 mil. Kč),
- Frýdek-Místek (přeložka komunikace Frýdecký les) – 16,3 mil. Kč,
- rekonstrukce mostu 44774-19 na silnici III/4774 Morávka (58 mil. Kč),
- rekonstrukce a modernizace silnic III/48411 a 4705, II/478 Frýdek-Místek – Paskov – Hrabová (90 mil. Kč).
Vedení Moravskoslezského kraje považuje řešení dopravní obslužnosti všech regiónů kraje i nadále za jednu ze svých zásadních priorit. Připravilo proto řadu dopravních projektů, které počítá s využitím IROP (Integrovaný regionální operační program) a kofinancováním ze státního a krajského rozpočtu.
Jedná se např. o:
- silnici III/4848 + most 4848-1 Frýdek-Místek, ul. Palkovská (19 mil. Kč),
- silnici III/48425 Baška – Frýdlant nad Ostravicí (65 mil. Kč),
- silnici II/477 Frýdek-Místek – Baška (98,0 mil. Kč),
- silnici II/468 + zárubní zdi ul. Nádražní a Těšínská (121 mil. Kč) v Třinci,
- silnici II/474 Návsí – Jablunkov (40 mil. Kč),
- silnici II/476 Třinec – Dolní Lištná – Horní Lištná (20 mil. Kč),
- silnici II/473 + most 473-001 Frýdek-Místek (82 mil. Kč).
V uplynulém období nastaly změny i v dopravní obslužnosti v regionech okresu. Realizovala se výběrová řízení na dopravce na základě otevřeného výběrového řízení. Soutěžily se tři oblasti. V prosinci 2015 zahájil dopravce ČSAD Vsetín a.s. provoz veřejné linkové osobní dopravy v oblastech Třinecka a Jablunkovska. Od prosince 2016 bude zahájen provoz v oblasti Českotěšínska nově vysoutěženým dopravcem ČSAD Havířov, a.s. V obou oblastech budou jezdit nové autobusy nízkopodlažní na CNG a klimatizované.
Svatomír Recman (KSČM), náměstek hejtmana kraje