Obchvat má výrazně ulevit centru Frýdku-Místku od kamionů a
celkově zlepšit dopravní situaci ve městě, kterým denně projede přes 40 tisíc
aut po velmi frekventované silnici. Jiný soud letos nařídil znovu projednat
také územní rozhodnutí pro stavbu. Kasační
stížnost k NSS sice podalo Ředitelství silnic a dálnic, verdikt však není pro
ekology nepříznivý. Podle NSS se městský soud vypořádal jen s částí námitek
sdružení Beskydčan a dalších ekologických sdružení, zatímco ostatní ponechal
bez reakce, což je chyba. V budoucnu by se totiž námitky mohly objevit znovu, a
spor by se tak protáhl. „Taková situace je z pohledu procesní ekonomie zcela
nežádoucí," stojí v rozhodnutí senátu s předsedou Radanem Malíkem. Městský soud
se musí sporem zabývat znovu. NSS zároveň mimo jiné nepřímo naznačil, že
ministerstvo životního prostředí chybovalo, když se nedostatečně vypořádalo s
námitkami Beskydčanu proti údajně neúplnému hodnocení vlivu stavby na přírodní
lokality soustavy Natura 2000.
Ekologům vadí to, že má část obchvatu protnout přírodní památky Profil Morávky
a Kamenec. Podle sporného hodnocení, na které se ministerstvo odvolávalo, by
měla stavba na chráněné území jen malý vliv. Padla by jen malá část stromů v
jasanovém a olšovém lužním lese. Stavbu přes koryto řeky architekti naplánovali
jako estakádu, a tak by území zůstalo bezpečně průchodné pro všechny živočichy.
Sporné hodnocení se ale podle ekologů vůbec nezabývalo například vlivem na
navazující ekosystémy a neposoudilo vliv hluku a znečištěného vzduchu i vody.
"S městským soudem lze souhlasit, že se žalovaný (ministerstvo životního
prostředí) řádně nevypořádal se žalobcovou námitkou týkající se tvrzených
nedostatků Hodnocení vlivu stavby na lokality soustavy Natura 2000," stojí
v rozhodnutí NSS.
Další problém při stavbě obchvatu, který je pro Frýdek-Místek velmi důležitý,
se objevil letos v březnu. Ostravský krajský soud vyhověl žalobě sdružení
Beskydčan, které napadlo již vydané územní rozhodnutí. Krajský úřad v Ostravě
se musel začít zabývat odvoláním ekologů znovu. Sdružení Beskydčan navrhovalo
vést obchvat jinou, takzvanou severní trasou nebo postavit pod městem tunel.
Zástupci magistrátu tvrdí, že jiná než jižní varianta včetně přetnutí Morávky
není možná. Průtah městem je dlouhodobě přetížený i kvůli blízkosti automobilky
Hyundai.