Ve Frýdku-Místku a Ostravě pořádáte v prosinci adventní koncerty s Evou Urbanovou a Lucií Bílou. Kdy vznikl nápad organizovat tyto adventní akce?
Přibližně před 12 lety. V životě i podnikání se mi daří, chtěla jsem těmito koncerty udělat radost druhým a také pomoci těm, kteří pomoc potřebují. Konkrétně dětským domovům a dětem, kterým nebylo naděleno dobré zdraví.
Kupujete dětem věci anebo jim dáváte peníze?
Řídím se filozofií „nedávej rybu, ale nauč rybařit“. Takže děti v domovech vyrábějí od září vánoční dárky, které od nich mohou dostat návštěvníci adventních koncertů a přispět jim dobrovolnou částkou. Lidé bývají v kostelích velkorysí. Někdo věnuje dětem za výrobek tisícikorunu, jiný podle možností třeba jen dvacetikorunu. Výtěžek dětem zůstává a mohou jej použít například na zaplacení lyžařského výcviku. Dětem také dáváme na koncertech prostor, aby ukázaly svůj talent. Většinou to bývá tak, že když vám pánbůh něco ubere, jinde přidá. Jestliže hudebně nadané děti vystoupí s Lucií Bílou, je to pro ně obrovský zážitek a velká motivace do budoucna.
Jak je složité domluvit adventní koncert s takovými hvězdami, jako jsou Lucie Bílá a Eva Urbanová?
Jednáme s umělci od ledna nebo února. Je to o to složitější, že hvězdy většinou nerady zpívají v kostelích. Bývá tam zima a kvůli nachlazení nechtějí přijít o další koncerty.
Nemůžete jim dát do kostela přímotopy?
Dáváme je tam. Jenže problém je střídání teplot, když zpěvák přechází z teplého prostředí do studeného. Navíc v kostele proudí vzduch, takže není jednoduché vše připravit tak, aby umělec byl spokojen a neměl obavy o své zdraví.
Zajímalo by mne, zda u adventních koncertů spojených s dobročinností jezdí umělci za nižší nebo symbolický honorář.
I v případě adventních koncertů dostávají klasický honorář, ale jsme rádi, že je na naše akce získáme.
Pokryjí náklady na koncert vstupenky anebo musíte shánět sponzory?
Máme samozřejmě sponzory, avšak příjem od nich a ze vstupného náklady stejně nepokryje. Proto z vlastních prostředků dofinancujeme přibližně 30 procent nákladů na adventní koncerty.
Kolem Vánoc máte nejvíce aktivit, ať už jde o adventní koncerty nebo výběrová kola České Miss. Zůstává vám vůbec čas na přípravu Vánoc a na zdobení stromečku?
Vánoce jsou nejhezčím obdobím a já během Vánoc dodržuji tradice. Protože mám dvě malé děti ve věku dva a půl a čtyři a půl roku, už v listopadu jsme si udělali malou vánoční výzdobu a začali péct perníčky. Na Vánoce se moc těšíme a užijeme si je.
Už víte, co děti dostanou pod stromeček?
Vánoce by měly být o pohodě a krásné atmosféře, ne o dárcích. Nejraději bych jim dala jen vyřezávaného koníčka. Ale doba je bohužel komerční a myslím si, že děti by z takového dárku nebyly šťastné. Koupíme jim po jednom dárku, který si přejí. Další určitě dostanou od babiček a příbuzných.
Pojďme nyní k vaší poslední aktivitě. V létě jste koupila soutěž Česká Miss. Co vás k tomu vedlo?
Je to pro mne velká výzva, navíc v oboru, kterému se celý život věnuji. Podnikat v marketingu v Moravskoslezském kraji není snadné, a pokud chceme expandovat i do zbytku republiky, je Česká Miss tím nejlepším prostředkem.
Přestože vaše agentura sídlí v Ostravě, budete finále pořádat v Praze. Anebo se mýlím?
Finále bude tradičně v Praze. V dnešním globálním světě je ale úplně jedno, odkud firmu řídíte. Důležité je, jak ji řídíte.
Kolik vás koupě České Miss stála a co vše jste vlastně nakoupila?
Cena je obchodním tajemstvím, tu vám neprozradím. Koupila jsem celý projekt včetně značky Česká Miss, marketingových práv a licencí na to, aby naše dívky mohly soutěžit na Miss Universe, Miss World a Miss Earth.
Prozraďte alespoň, zda již máte pokrytý rozpočet České Miss.
Soutěž má vyrovnaný rozpočet. Alespoň pro současný ročník, který vyvrcholí finálovým večerem v Praze 28. března.
Počítáte s tím, že by se mělo do budoucna jednat o ziskovou záležitost?
Letos je cíl jasný – vyrovnaný rozpočet. Podnikáte ale samozřejmě s tím, že vytvoříte nějaký zisk. S tím u soutěže Česká Miss počítám do budoucna.
Dokázala jste v tomto vašem premiérovém ročníku na soutěži něco změnit?
Změn je více. Dosud vítězku volili lidé, u nás celkovou vítězku zvolí odborná porota. Vytvořili jsme novou moderátorskou dvojici tím, že k Liboru Boučkovi přibyl Leoš Mareš. Patronkou soutěže se stala Iva Kubelková, která bude radit a pomáhat finalistkám. Podařilo se nám změnit místo finálového večera, který se odehrával v Hudebním divadle Karlín. To pojmulo přibližně 800 diváků. V březnu se finále odehraje v moderní hale Forum Karlín, kde se vejde 2500 diváků.
Popište, jak se dívky přihlašují. Stačí jen zveřejnit přihlášky, anebo je aktivně vyhledáváte?
V televizích, outdoorových médiích, online a na facebooku běžela velká kampaň. Také přímo oslovujeme modelingové agentury anebo univerzity. Vše doplňuje akce Přihlas dívku, kdy soutěžící může přihlásit její přítel nebo příbuzný. Když dívka postoupí finále, přihlašovatel získá jako odměnu 10 tisíc korun.
Tím, že agentura sídlí zde v regionu, pociťujete větší zájem místních dívek?
Castingy nedělá agentura z regionu, ale původní agentura, s kterou jsme se propojili. Castingů bylo napříč republikou sedm a tradičně největší zájem je v Praze. Tam se hlásí dívky z celé republiky. Je to logické, protože v Praze studují. Na prvním pražském castingu jsme měli hodně dívek z Moravy, dokonce i jednu z Frýdku-Místku, ta však bohužel nepostoupila dál.
Kdo tvoří u castingů porotu?
Osm až deset lidí, například moderátor Libor Bouček, Iva Kubelková, ředitelka Dermacolu nebo úřadující miss a další dívky, které uspěly v soutěži.
Bývá velká diskuze o tom, kdo má postoupit?
Diskuze bývají velké a věřím, že když budeme v semifinále vybírat deset finalistek, může to být velmi vzrušené. Protože pohled na krásu je velmi subjektivní, každému se líbí něco jiného. Když jsem v porotě já, tak protože jsem sportovně založený člověk, líbí se mi dívky se sportovní postavou. Nikdy bych nepustila dál dívky, které vypadají, že mají stravovací problémy. Na první casting nám přišla v obličeji nádherná dívka, ale když se svlékla do plavek, vypadala na bulimičku, byla kost a kůže. Takový typ dívek do soutěže krásy nepatří, protože by jí soutěž jen ublížila. Dívky musí mít zdravou a souměrnou postavu.
Když vás tak poslouchám, v porotě je hodně žen. Neměly by v soutěži krásy rozhodovat spíše muži?
Určitě ne. Muž vnímá krásu lehce odlišně, má rád velká prsa a zadeček. Prozradím vám, že Iva Kubelková má velice správný pohled na věc. Nabádala mne, ať se podívám na oči, na délku krku, zda má dívka souměrnou postavu. Musíme se na soutěžící dívat komplexně i proto, že bude reprezentovat Českou republiku v zahraničí. Je třeba vybrat takovou dívku, která uspěje v silné konkurenci ve světě, například vedle krásek z Jižní Ameriky. To znamená hezkou, symetrickou, prostě dokonalou, která vás ale dokáže ještě něčím navíc zaujmout. A k tomu je dobrá smíšená porota.
Které ze světových soutěží se zúčastní vítězka?
Česká Miss, tedy absolutní vítězka pojede na Miss Universe, druhá dívka na Miss World a třetí v pořadí na Miss Earth. Každá se přitom spojí s jedním poselstvím nebo dobročinným projektem, který bude prezentovat v zahraničí a kterému bude pomáhat. Budu usilovat o to, aby jedna z dívek se stalo patronkou dívek z dětských domovů.
Nemohu pominout vaše působení v čele městské společnosti KulturaFM. Když jste nastoupila, kritizovali vás někteří opoziční zastupitelé, že jste ve střetu zájmu, protože řídíte městskou organizace a zároveň vlastníte agenturu. Neměli přece jen pravdu?
Žádný střet tam nebyl a už vůbec ne, že by agentura za mého působení v KultuřeFM z toho nějak profitovala. Naopak. Agenturou Orange jsem podporovala akce města. Když se stalo, že v kulturním magazínu zůstala neprodaná inzertní plocha, koupila a zaplatila ji má agentura. Totéž v případě reklamních bannerů na webu. Někdy se neprodaly vstupenky na divadelní představení, takže jsem vstupenky koupila na agenturu a rozdala je svým klientům. Tím jsem podporovala KulturuFM. Mohla jsem svým klientům nakoupit nějaké dárky. Namísto toho jsem jim kupovala vstupenky.
Váš odchod z ředitelského místa po dvou letech nebyl zcela standardní. Co se vlastně stalo?
Nebylo to zrovna košer. Byl důsledkem nepovedeného koncertu Iggyho Popa v bývalé Víceúčelové sportovní hale.
Ten koncert jste zařizovala vy?
Právě že ne. Organizovala jej jiná městská společnost Sportplex. Koncert skončil ve více než třímilionové ztrátě a vedení města po mně chtělo, ať vezmu na společnost KulturaFM polovinu ztráty s tím, že se to později dotacemi nějak srovná. To jsem odmítla i proto, že jsem měla oprávnění podepisovat částky jen do jednoho sta tisíce korun. Načež na dalším jednání městské rady mě odvolali. Když se ohlédnu, je mi to líto, ale udělala jsem dobře. Kdybych něco takového podepsala, skončila bych pravděpodobně stejně jako většina bývalého vedení města, tedy před soudem.
Co se vám během dvouletého působení v KultuřeFM povedlo?
Především vytvořit značku KulturaFM Zavedla jsem vydávání kulturního magazínu, vytvořili jsme webové stránky optimalizované pro mobily, sjednotili prodej vstupenek na naše akce tak, aby je prodávalo Beskydské informační centrum a zavedli on-line prodej s možností využití platebních karet. Do té doby se prodávaly vstupenky jen v kině Vlast, a to do 16 hodin, takže lidé z okolí měli problém si je zakoupit a přijít na naše akce. Přišli jsme s novými akcemi, například divadelními představeními na zámku anebo Letohrátkami v parku pod zámkem.
Jak se díváte na rozsvěcování vánočního stromu a s tím spojené akce?
Tuto akce jsem s agenturou Orange pořádala ještě předtím, než jsem nastoupila do KulturyFM. Dělali jsme ji za finančního přispění města, velkého přispění Lukáše Vícha při zajišťování sponzorů a část nákladů musela hradit agentura. Dnes se na tuto akci dívám tak, že nám byla téměř zcizena a o to víc mě trápí, když se podívám, jaký program byl na letošním rozsvěcování stromu. Vystupují tam sice báječní interpreti jako David Stypka nebo Tomáš Kočko, jenže nejsou úplně vhodní na vytvoření vánoční atmosféry.
Kdo by tam měl podle vás vystupovat?
Nejde o konkrétní osobnosti, ale o originální myšlenku. Když jsme akci organizovali, přivezli jsme třeba originální nedašovské čerty, jejichž kostýmy ve Frýdku-Místku do té doby nikdo neznal. Zařídili jsme nádherný ohňostroj přímo nad náměstím, který byl emočně podpořen hudbou. Lidé si odnesli nezapomenutelný zážitek a dlouho na něj vzpomínali. To jen s bigbítovou kapelou nezažijete. U této akce chybí invence, myšlenka, dotažení akce do posledního detailu. Připadá mi to, že letos se to udělalo jen proto, že se to udělat musí. A to mě mrzí.
Profil
Marcela Krplová narodila se v roce 27. února 1971 ve Frýdku-Místku, kde dodnes bydlí. Absolvovala Gymnázium Petra Bezruče v Místku, Vysokou školu báňskou v Ostravě a Sheffield Business School na Hallam University ve Velké Británii. Pracovala pět let na exportním oddělení v Pivovaru Radegast, poté založila marketingovou agenturu Orange, účetní firmu, vlastní manufakturu na výrobu čokoládových bobů, dva roky působila jako ředitelka příspěvkové organizace KulturaFM. V srpnu letošního roku zakoupila soutěž Česká Miss a na místě ředitelky této soutěže vystřídala Michaelu Maláčovou. Byla členkou Symfonického orchestru Válcoven plechu, kde hrála na housle. Ve volném čase jezdí na kole, hraje squash nebo se věnuje běhu a vysokohorské turistice.