Naše Frýdecko Místecko - Český domov
  • Zprávy
    • Zprávy
    • Sport
    • Servis
    • Kultura / Volný čas
    • Příspěvky čtenářů
    • PR články
    • Rozhovory
  • Kalendář akcí
  • Mapa
  • Infoservis
  • Řádková inzerce
  • Zprávy
  • Kalendář akcí
temp° 11°C

přihlášení registrace
Úterý 9. Březnasvátek má Františka
Rubriky
  • Zprávy
  • Sport
  • Servis
  • Rozhovory
  • Kultura / Volný čas
  • Příspěvky čtenářů
  • PR články

Libor Uher: Zemřeli dva Češi. Ale my to nevzdali!

V Autodružstvu Ostrava nás přivítal štramák. Pěkný oblek, růžová košile, milý úsměv. Skoro by se dalo říct – lev salónů. Ale on to je ve skutečnosti horolezec, Libor Uher, co si troufl na nejvyšší horu světa bez kyslíkového přístroje. A je úplně bezpředmětné, že se mu to tentokrát nepodařilo.

Libor Uher: Zemřeli dva Češi. Ale my to nevzdali!
- foto: archiv Libora Uhra

Expedice K&K Annapurna - Mount Everest nedopadla podle vašich představ. Jak byste ji zhodnotil?

Asi bych řekl, že to byla smolná expedice. V televizi dokonce poměrně vhodně použili termín - prokletá expedice. Ono se totiž opravdu pokazilo, co se dalo. Na obou  horách, o které jsme se pokoušeli, zahynuli dva čeští horolezci. Naše expedice se postupně smrskla na dva členy. Smůlu jsme měli i v tom, že kamarád Radim Slíva přišel na své zranění až v momentě po zaplacení permitu,  což je povolenka pro výstup na Everest. Nešlo už to stornovat a tak jsme pozbyli hodně vysokou částku.  Petr Valchař zase musel zaplatit šerpům za pomoc při sestupu do BC, což také není vůbec levná záležitost. A konečně přišla pohroma, že nás okradli o výbavu a tím jsme přišli o šanci na poslední vrcholový pokus.

Smrt dvou Čechů musela být děsivým zážitkem. Neměli jste chuť to vzdát?

Člověku se v tu chvíli honí hlavou různé myšlenky. Že to nepovzbudí, je jasné. Spíše si uvědomíte o to více všechna rizika. Martina Minaříka, který zahynul při sestupu z Annapurny, jsme  znali osobně. Spali jsme spolu ve stanu, měli jsme společnou kuchyň, byli jsme přátelé a pobývali jsme ve stejném táboře. Ale šli jsme dál, nechtěli jsme to vzdát. Bylo to jako znamení, že jsme udělali dobře, když jsme výstup na Annapurnu přerušili.

Annapurna asi není zrovna lehká hora... .

To teda není. Troufám si říct, že je jedna z nejnebezpečnějších, ne-li úplně ta nejrizikovější osmitisícovka. Je proste strašně nebezpečná. Člověk může kdykoliv spadnout do nějaké průrvy, hodně tam padají kameny a séraky. Takže my jsme asi 14 dnů hledali cestu, jak se nelépe dostat na hřeben, a pak přišla zpráva, že se otevřely hranice na Tibet a že můžeme vyrazit směr Everest. V to jsme málem už ani nedoufali. Tak jsme se sbalili a zmizeli. A udělali jsme dobře. Nikomu se na Annapurně nechtělo setrvávat déle.

Jaký byl výstup na Mount Everest?

Bohužel jsme měli velice málo času. Hrozilo, že to nestihneme a kvůli počasí to budeme muset vzdát. Vzhledem k tomu, že jsme nebyli aklimatizovaní, nemohli jsme se pustit žádnou náročnější trasou. Vydali jsme se tedy po severní hraně, což je velice demotivující. Ono touto trasou totiž vyráží úplně všichni. Divila byste se, kdo všechno může na nejvyšší horu světa lézt. My třeba zažili šestnáctiletého kluka s protézou místo nohy.  Bohužel tam chodí i netrénovaní lidé, co na to absolutně nemají ani fyzicky, ani psychicky. Mají kyslíkové přístroje, spoustu pomocníků, a výškových nosičů kolem sebe. Sami si nesou  jen baťůžek se svačinou. Zkrátka Everest je komerčně nejzajímavější hora na světě a všichni se chtějí dostat na jeho vrchol ať to stojí, co to stojí.

Navíc vás ještě okradli....

Ano, navíc nás ještě okradli. Ve výšce asi 6600 metrů jsme přišli o mačky, sedáky, karabiny, jumary a cepín. A jelikož si nedovedu představit, že by to vzal někdo z Evropanů,  kdo má výbavu vlastní, troufám si téměř na devětadevadesát procent říct, že to byl některý z výškových nosičů. Oni to pak prodají nebo použijí sami pro sebe. Uvědomte si, že ti šerpové berou výstupy jako sezónní přivýdělek, jako když u nás jedete v létě na jablka. Stává se, že něco občas ukradnou, schovají to někam za kámen a pak se pro to na další sezonu vrátí. Každopádně to byl krutý šok, protože nás to připravilo o jedinečnou možnost pokusit se o vrchol v momentě, kdy ještě přálo počasí. Museli jsme se tedy vracet dolů, narychlo shánět výbavu a přišli o celý den dobrého počasí

A pak zase nahoru?

Ano. Spolu s námi už tam zbyla pouze jedna expedice z Kanady. Bohužel jsme se s Kanaďany domlouvali na spolupráci, která se ale nakonec nekonala. Měli jsme se střídat v prošlapávání cesty, ale oni to nechali jen na mě a Petru Maškovi. Tím, že jsme na ně čekali, jsme přišli o drahocený čas. Dostali jsme se do výšky 8350 metrů. Dál už nás nepustilo počasí a museli jsme se vrátit.

Naštěstí jste se ale vrátili živí a zdraví. Co byla první věc, co jste udělal doma po návratu?

Co bylo první? To se ani neptejte (dlouze se zasmál). No pustil jsem si bednu, sedl do křesla, dal si kafe a hrál jsem si se psem Fíkem. Samozřejmě až poté, co jsem se přivítal se svými dětmi a rozdal dárky rodině z Nepálu a Tibetu

Schválně, za kolik dáte trasu na Lysou horu? Řekněme od hotelu Petra Bezruče?

Tak teď to neřeknu, protože když se vrátíte z Himalájí, tak máte tak zdevastované tělo, že to vypadá, jako byste nikdy nesportoval. Asi bych to dal pod 45 minut, ale jistě to nevím.

Asi je teď předčasné se ptát na další plány. Ale přesto - máte nějaké uskutečnitelné?

Především samozřejmě záleží na tom, zda seženeme sponzory. Mount Everest stojí dál, nezmizel a já bych se určitě ještě někdy rád o něj pokusil. Přál bych si uskutečnit náš původní plán, kdy jsme chtěli vylézt na Cho - Oju, abychom se aklimatizovali a pak se vydali nějakou jinou cestou na Everest. Nevím, zda se to povede příští rok, ale moc rád bych, kdyby to někdy vyšlo. Mám ale jiný sen. Rád bych se vrátil pod K2 do Pákistánu. V klidu bych se podíval na tuto horu s tím, že tam už jsem byl, a že tam už nemusím a pokusil se o některou ze tří sousedních osmitisícovek, které tam ještě zbývají. Tak to bych opravdu moc rád.

 

 

 

1 fotografií
Libor Uher se svými kolegy nakonec na Mount Everest nedošel.

Poslat článek emailem

Váš email:

Email příjemce:

Vzkaz pro příjemce:

Opište kód z obrázku: kodzobrazku

Tweet
  • Galerie
  • Video
  • Komentáře
  • Mapa
  • Poslat emailem
  • Vytisknout
  • Sdílet článek

Podobné články

Ostravský doubledecker Scania. Foto: DPO

Doubledeckery pojedou i na běžné lince

Vydáno 12.10.2020

Novou ostravskou atrakcí budou patrové autobusy Scania. Zatím pojedou na normální lince, od příštího roku budou vozit cestující do zoologické zahrady.

Městská jatka se mění v galerii. Foto Jiří Novák

Přestavbu městských jatek prodraží kontaminovaná půda

Vydáno 12.10.2020

Přestože vedení Ostravy tvrdí, že přestavba jatek postupuje podle harmonogramu, připustilo, že se prodraží. Stavebníci totiž narazili na kontaminovanou půdu.

Přestavba smyčky a výstavba nového parkoviště - v pravé části snímku. Foto: J. Novák

Nové parkoviště v Přívoze lidé kritizují

Vydáno 27.9.2020

Záchytné parkoviště v Přívoze má snížit počty aut, kterými řidiči jedou do samotného centra Ostravy. Má však dvě nevýhody – nedá se k němu odbočit a je v nevhodném místě.

AKTUALIZOVÁNO
1.9.2009 13:41
POČET SDÍLENÍ
krát
  • Vydáno:10.7.2009 11:10
  • Autor:Pavla Fucimanová
  • Rubrika:Zprávy
  • Lokalita:Naše Frýdecko Místecko
Pavla Fucimanová
2GALERIE
 VIDEO
0KOMENTÁŘE
 MAPA
Autolaros Speed v Ostravě-Hrabové

Autolaros Speed: Jsme tady pro vás již 22 let

Společnost Autolaros Speed se zabývá prodejem a servisem vozů Hyundai a Mazda již 22 let. Za tuto dobu jsme se dostali do pozice největšího prodejce vozů Hyundai a Mazda na Moravě.

Pasivní dům Milana Malého v Ostravě-Plesné

Pasivní dům = levné a zdravé bydlení s vysokým komfortem

Milan Malý bydlí se svou rodinou v Ostravě-Plesné v pasivním domě. Vysvětlil, v čem se liší od běžného rodinného domu.

''Zákonné minimum 35 miliónů za škody na zdraví či případné úmrtí nemusí stačit,“ varuje Václav Runštuk z Koope rativy.

Zvyšte si limity povinného ručení. Ty staré vám už nemusí stačit

Nový občanský zákoník významně rozšiřuje a zvyšuje odškodnění při újmách na zdraví, které se projevuje i v povinném ručení. “Zejména často jezdící klient by vždy měl zvolit vyšší limity plnění. Stokoruna či dvě ročně navíc za jistotu určitě není moc,” zdůrazňuje ředitel pojištění motorových vozidel Kooperativy Václav Runštuk.

Kandidát na senátora za frýdek-Místek MUDr. Martin Adamec.  Foto: Ivan Korč

Primář Martin Adamec: Zlepšeme vzduch a prodlužme si život

Plicní lékař MUDr. Martin Adamec působil čtyři roky v zastupitelstvu Frýdku-Místku. Nyní kandiduje za hnutí Naše Město FM do Senátu a také znovu do městského zastupitelstva.

Lídr Našeho Města Marek Šimoňák. Foto: Ivan Korč

Ředitel gymnázia a lídr Našeho Města F-M Marek Šimoňák: Obnovíme důvěru v magistrát

Kandidátku hnutí Naše Město Frýdek-Místek vede do komunálních voleb středoškolský učitel, ředitel gymnázia, historik a cyklista Marek Šimoňák.

  • Pošli námět na článek
  • Pošli video
  • Pošli fotogalerii
  • Vložit akci

Naše Frýdecko Místecko

  • Kalendář akcí
  • Infoservis
FM 6/2017

Archiv tištěného vydání

  • FM 6/2017
  • FM 1-2/2017
  • FM 12_2015
  • FM 11_2015
  • archiv       

Regionální redakce

  • Praha - centrum
  • Praha 3
  • Praha 4
  • Praha 5
  • Praha 6
  • Praha 7
  • Praha 8
  • Praha 9
  • Praha 10
  • O nás
  • Kontakty
  • Zprávy
Český domov.cz
  GoPay.cz