Krajské zastupitelstvo v minulém týdnu schválilo Marketingovou strategii rozvoje cestovního ruchu, která bude udávat směr rozvoje turismu do roku 2015. Strategický dokument podpoří čerpání evropských financí právě v oblasti cestovního ruchu, zároveň ukazuje, jakými směry by se měl Moravskoslezský kraj ubírat při své propagaci.
„Cílem strategické podpory cestovního ruchu, kterou představuje nová strategie, je mimo jiné zvýšení návštěvnosti turistů v kraji, ale také prodloužení délky jejich pobytů“, řekl náměstek hejtmana pro cestovní ruch Jiří Vzientek.
Tvorba marketingové strategie cestovního ruchu, kterou byla pověřena ostravská Agentura pro regionální rozvoj, trvala 1 rok. Průběžně byly provedeny detailní průzkumy poptávky v České republice a ve 13 dalších evropských zemích, formou námětů a připomínek se do přípravy zapojilo zhruba 150 aktérů a odborníků z oblasti cestovního ruchu. Strategie byla rovněž obohacena náměty zpracovatelů z oblasti životního prostředí tak, aby rozvoj cestovního ruchu respektoval potřebu ochrany významných přírodních památek.
„V rámci provedených analýz lze za nejcennější považovat především průzkumy mezi potenciálními i stávajícími návštěvníky. Právě oni dokážou nejlépe napovědět, jakým směrem se má rozvoj cestovního ruchu v Moravskoslezském kraji ubírat“, dodal Jiří Vzientek.
Spolupráce mezi aktéry v cestovním ruchu, propagace kraje a především vznik nových atraktivit – to jsou tři klíčové oblasti, o které by se měl opírat rozvoj turismu.
Akční plán definuje cca 300 projektů, které jsou plánovány a kterým má strategie poskytnout oporu MSK. Díky snaze posunout rozvoj CR dále připravil kraj s ARR a ÚRR systém podpory 3 prioritních lokalit, v rámci kterých půjde o systematickou podporu na daném území – jednat by se mohlo například o investice do lázní Karlova Studánka, využití termálních pramenů na Jablunkovsku a vznik doprovodné infrastruktury, vznik zábavního areálu kolem sáňkařské dráhy ve Starých Hamrech apod.
Právě fungující spolupráce mezi zástupci kraje, měst, obcí a soukromého sektoru by měla být základním stavebním kamenem rozvoje cestovního ruchu. Hlavní roli by měli v budoucnosti sehrát především Moravskoslezský kraj společně s Klastrem cestovního ruchu, který sdružuje především regionální podnikatele v turismu. Důležitá bude rovněž koordinace aktivit se zástupci turistických oblastí (Jeseníky, Opavské Slezsko, Poodří-Moravské Kravařsko, Ostravsko, Těšínské Slezsko a Beskydy), ale také s představiteli sousedních krajů, to především při propagaci dvou nejvyšších pohoří – Jeseníků a Beskyd.
Propagace kraje bude probíhat odděleně vůči české a zahraniční klientele, přičemž za nejdůležitější zahraniční trhy lze považovat sousední státy a Litvu, Lotyšsko, Ukrajinu a Rusko. Českým klientům bude kraj nabízet především možnosti v oblasti poznávací turistiky, lázeňství nebo aktivního vyžití. Zahraničním turistům pak budou navíc prezentovány možnosti relaxace a zábavy, to vše jako kvalitní a zároveň cenově dostupné.
V období do roku 2015 bude pro rozvoj cestovního ruchu stěžejní modernizace a budování atraktivit a ubytovacích zařízení s využitím finančních prostředků z evropských fondů. V tomto ohledu strategie doporučuje podporu řady projektů, současně však stanovuje tři prioritní lokality, které by měly být podpořeny stovkami miliony korun z Regionálního operačního programu Moravskoslezsko. Jedná se o oblasti Jablunkovska, Karlovy Studánky s Malou Morávkou a Ostravice se Starými Hamry.
„Tyto tři oblasti budou ještě v letošním roce vyzvány, aby zpracovaly integrované plány rozvoje území, ve kterých si sami stanoví prioritní projekty na podporu rozvoje cestovního ruchu“, uzavřel náměstek hejtmana Jiří Vzientek.