Naše Frýdecko Místecko - Český domov
  • Zprávy
    • Zprávy
    • Sport
    • Servis
    • Kultura / Volný čas
    • Příspěvky čtenářů
    • PR články
    • Rozhovory
  • Kalendář akcí
  • Mapa
  • Infoservis
  • Řádková inzerce
  • Zprávy
  • Kalendář akcí
temp° 11°C

přihlášení registrace
Pondělí 1. Březnasvátek má Bedřich
Rubriky
  • Zprávy
  • Sport
  • Servis
  • Rozhovory
  • Kultura / Volný čas
  • Příspěvky čtenářů
  • PR články

Frýdek-Místek čeká na obchvat. Jak dlouho ještě?

Zápach, hluk, nebezpečné prostředí, neustále hrozící dopravní kolaps. O čem je řeč? O průtahu Frýdku-Místku. Stavba obchvatu je přitom v nedohlednu. Kdo za to může? Opozice říká, že radnice, která osm let pospává. Radní zase házejí zodpovědnost na ekology. Kde je pravda?

Niva Morávky. Úsek, kvůli kterému bojují proti obchvatu Frýdku-Místku ekologové. Foto: Robert Mročka
Niva Morávky. Úsek, kvůli kterému bojují proti obchvatu Frýdku-Místku ekologové. Foto: Robert Mročka

Co se děje s obchvatem

O jeho výstavbě se hovoří desítky let. Údajně ho chtěl stavět již Hitler. 26. března tohoto roku uplynulo 12 let ode dne, kdy po diskuzi a jednání, trvající asi pět let, prošel na jednání zastupitelstva územní plán města Frýdku-Místku. Tomuto plánu předcházely ostré diskuze o schválení jedné z variant obchvatu.

Zásadní rozhodnutí padlo 28. března 1995 na jednání zastupitelstva města v Národním domě, které schválilo jižní variantu. Každý hlasoval dle své vůle. Bylo to tedy politické rozhodnutí. Severní trasa byla zamítnuta z jednoho hlavního důvodu. Geologové zjistili, že je tam naprosto nevhodné podloží, které stavbu obchvatu znemožňuje.

V poslední dny to vypadalo, že se výstavba brzy zahájí, ale opět zasáhli ekologové, konkrétně občanské sdružení Beskydčan. Podalo žalobu k soudu se žádostí o předběžné opatření zabránění začátku výstavby. Soud Beskydčanu vyhověl a všechny zúčastněné strany nyní čekají na zahájení soudního jednání. Kdy k němu dojde je ale ve hvězdách, při současné rychlosti soudů se může na zahájení čekat i rok. Denně projede přes město na 40 tisíc aut. Až se zavede provoz v automobilce Hyundai, doprava se ještě zintenzivní.

Zastaví radní cestu svými těly?

Pro začátek podalo město trestní oznámení na představitele občanského sdružení Beskydčan, a to pro podezření ze spáchání trestného činu v souvislosti s právními úkony, kterými blokují stavbu obchvatu města Frýdku-Místku.

„Územní rozhodnutí již byla vydána. Nyní probíhá výkup pozemků. Z 85 procent jsou pozemky vykoupeny. Poté, co Ředitelství silnic a dálnic získá všechny pozemky, bude vydáno stavební povolení a obchvat Frýdku-Místku by se mohl začít budovat," nastínil náměstek primátorky Michal Pobucký.

Na posledním zasedání zastupitelů pak dokonce padlo, zda by nemělo město iniciovat protestní zablokování současného průtahu. Dosud se nestalo, zato se vedení města sešlo s manžely Košťálovými ze sdružení Beskydčan. K dohodě nedošlo, strany si ke krku nepadly. Radní i nadále tvrdí, že pro obchvat dělají, co je v jejich silách.

Co na to říkají ekologové

Manželé Košťálovi se brání všem nařčením. Podle svých slov chtějí jediné - ochránit vzácné území Nivy Morávky, přes které má obchvat vést. „My pouze kontrolujeme činnost úředníků a poukazujeme na vzniklé chyby. To, že jsme lepší ve znalostech uplatňování zákona, nikdo z radnice neřeší. To je však právě důvodem, proč nám odvolací orgány dávají za pravdu," poukázal Leo Košťál.

Podle něj radnice pochybení úředníků kryje a demagogicky občanům tvrdí, že jsou to právě ekologové, kdo způsobuje průtahy. „Skoro by se to dalo chápat, že radnice svým občanům předkládá model, že špatné rozhodnutí je pro stát a občany lepší, než promyšlené a s občany projednané řešení," pokračoval Košťál.

Připomenul, že proti jižní variantě bylo také 6,5 tisíc občanů, kteří kdysi sepsali protestní petici. „Když přijdete na veřejné jednání o obchvatu, je z názoru lidí znát, že vědí, že jižní obchvat je špatné řešení. Vždyť zničí dvě, a možná poslední klidové procházkové zóny poblíž Frýdku-Místku a odřízne ho od cesty do Beskyd.

Navíc emise i hluk z nové komunikace přifoukají do města větry, které nejčastěji vanou od hor," je přesvědčen Košťál. Dodal, že odpovědnost za řešení situace má radnice. „Co dělali frýdecko-místečtí radní v posledních sedmi letech, když ví, že bojujeme jen za zachování zákonů a aby nebyly zbytečně ničeny poslední zbytky přírody?" ptá se Leo Košťál.

Opozice: do ulic se mělo jít dávno

Rafael Kučík je spolu se svými koaličními kolegy přesvědčen o jednom - radnice osm let spala a nyní za to nese následky. O blokaci silnice měla přemýšlet daleko dříve. Třeba v době, kdy zastavili svými těly dopravu lidé z Dobré.

„Když jsme v roce 2006 v rámci předvolební kampaně upozorňovali na to, co městu v souvislosti s dopravou hrozí, podala na nás paní primátorka trestní oznámení za šíření poplašné zprávy. To bylo samozřejmě pozastaveno. Nyní vedení radnice samo říká věci, které jsou mnohem tvrdšího kalibru, než jsme tvrdili tenkrát my," zdůraznil Kučík.

Pokračoval, že až po kampani se vedení města rozhodlo jmenovat přímo pro přípravy obchvatu a nošovické zóny náměstka primátora. „Vzhledem k tomu, že se stále nic neděje, si myslíme, že je tato pozice úplně zbytečná," řekl Kučík. Jeho kolega Igor Svoják k tomu dodává: „Pro radnici je jednodušší vypsat zakázku pro třetí most, než aby skutečně začala řešit obchvat. A že za zpoždění může Beskydčan? No podle mne jsou to výmluvy."

Vznikla nová iniciativa

Senátor František Kopecký, poslanec Karel Sehoř a víceprezident Sdružení pro rozvoj Moravskoslezského kraje Pavel Vítek se na vzniklou situaci odmítají nečinně dívat a založili Iniciativu Obchvat Frýdku-Místku. „Cílem je spolupráce se všemi orgány a institucemi, které tuto stavbu připravují, respektive její přípravě brání. Bezprostředním podnětem k založení iniciativy byla ohlášená akce vedení města, a to chystaná blokáda silničního provozu na průtahu města. Na tomto kroku je vidět, že vedení města, které v oblasti přípravy stavby trpělo dlouhodobou nečinností, chce protestovat proti státním úřadům ve chvíli, kdy stavba je ze strany státu na sto procent zajištěna jak kapacitou přípravy, tak finančně," poukázal Kopecký.

Již ve státním rozpočtu na rok 2007 bylo na stavbu obchvatu určeno půl miliardy korun. „V letošním státním rozpočtu je to 340 milionů, které však budou díky nepřipravenosti stavby zúročeny na jiném místě republiky. Jedinou překážkou přípravy a následné realizace stavby jsou někteří občané, kteří prostřednictvím občanských iniciativ po mnoha letech přehlížení ze strany vedení města hájí zájmy svoje a zájmy přírody," dodal trpce senátor.

Nezávislý hlas z Tošanovic

Drobný nenápadný muž sedí v křesle a trpce se usmívá. „Vy po mě chcete, abych řekl, kdo může za situaci ve Frýdku? Už kdysi se evropští komisaři divili, že nejprve stavíme obchvaty obcí a až pak se vrháme na město," podotkl starosta Horních Tošanovic Petr Martiňák. Ten, který se dnes již může smát, protože se jeho obec zbavila kamionové dopravy.

„A kdo za to tedy může? Řeknu to asi tak. Když my jsme usilovali o obchvat, semkli jsme se a táhli za jeden provaz. Už tenkrát jsem ve Frýdku doporučoval, ať si ujednotí jednu variantu a za tou pak ať jdou všichni jednotně. Že i tak deset let potrvá, než obchvat vznikne. To se ale nestalo. Dlouho trvalo, než se určila jižní varianta a nejednotnost panuje dodnes," je přesvědčen Martiňák.

„A blokáda silnice? Ano, kdysi význam měla. Ale dnes? Proti komu? Proti soudu? Nebo proti státu, který obchvat zaštiťuje a upřednostňuje? Nebo snad proti Košťálovi. No nestálo by za to zablokovat spíše cestu před jeho domem?" zeptal se s trochou nadsázky Martiňák.

1 fotografií
Přes Frýdek-Místek projede denně na 40 tisíc aut. Foto: Robert Mročka

Poslat článek emailem

Váš email:

Email příjemce:

Vzkaz pro příjemce:

Opište kód z obrázku: kodzobrazku

Tweet
  • Galerie
  • Video
  • Komentáře
  • Mapa
  • Poslat emailem
  • Vytisknout
  • Sdílet článek

Podobné články

Zaparkování může řidiče přijít pěkně draho. Ilustrační foto: Naše F-M

Město šikanuje občany za špatné parkování

Vydáno 23.7.2020

Ve Frýdku-Místku chybí minimálně 3000 parkovacích míst. Bez ohledu na tento fakt, městská policie přitvrdila. Údajně na příkaz politiků, kteří jsou ale paradoxně odpovědni za nedostatek parkovacích míst.

Malíř Josef Lang na snímku z Langova domu z roku 2012.  Foto: archiv

Pocta Josefu Langovi, Marii Knödlové a Jaroslavu Konečnému

Vydáno 5.6.2020

Zastupitelé rozhodli o udělení Ceny statutárního města Frýdku-Místku třem osobnostem.

Hasičská zbrojnice v Lískovci. Foto: MM F-M

Zbrojnice v Lískovci je jako nová

Vydáno 22.5.2020

Dobrovolní hasiči z Lískovce užívají zmodernizovanou zbrojnici.

AKTUALIZOVÁNO
17.8.2008 23:16
POČET SDÍLENÍ
krát
  • Vydáno:17.5.2008 18:06
  • Autor:Ondrej Turek
  • Rubrika:Zprávy
  • Lokalita:Naše Frýdecko Místecko
Ondrej Turek
2GALERIE
 VIDEO
0KOMENTÁŘE
 MAPA
Autolaros Speed v Ostravě-Hrabové

Autolaros Speed: Jsme tady pro vás již 22 let

Společnost Autolaros Speed se zabývá prodejem a servisem vozů Hyundai a Mazda již 22 let. Za tuto dobu jsme se dostali do pozice největšího prodejce vozů Hyundai a Mazda na Moravě.

Pasivní dům Milana Malého v Ostravě-Plesné

Pasivní dům = levné a zdravé bydlení s vysokým komfortem

Milan Malý bydlí se svou rodinou v Ostravě-Plesné v pasivním domě. Vysvětlil, v čem se liší od běžného rodinného domu.

''Zákonné minimum 35 miliónů za škody na zdraví či případné úmrtí nemusí stačit,“ varuje Václav Runštuk z Koope rativy.

Zvyšte si limity povinného ručení. Ty staré vám už nemusí stačit

Nový občanský zákoník významně rozšiřuje a zvyšuje odškodnění při újmách na zdraví, které se projevuje i v povinném ručení. “Zejména často jezdící klient by vždy měl zvolit vyšší limity plnění. Stokoruna či dvě ročně navíc za jistotu určitě není moc,” zdůrazňuje ředitel pojištění motorových vozidel Kooperativy Václav Runštuk.

Kandidát na senátora za frýdek-Místek MUDr. Martin Adamec.  Foto: Ivan Korč

Primář Martin Adamec: Zlepšeme vzduch a prodlužme si život

Plicní lékař MUDr. Martin Adamec působil čtyři roky v zastupitelstvu Frýdku-Místku. Nyní kandiduje za hnutí Naše Město FM do Senátu a také znovu do městského zastupitelstva.

Lídr Našeho Města Marek Šimoňák. Foto: Ivan Korč

Ředitel gymnázia a lídr Našeho Města F-M Marek Šimoňák: Obnovíme důvěru v magistrát

Kandidátku hnutí Naše Město Frýdek-Místek vede do komunálních voleb středoškolský učitel, ředitel gymnázia, historik a cyklista Marek Šimoňák.

  • Pošli námět na článek
  • Pošli video
  • Pošli fotogalerii
  • Vložit akci

Naše Frýdecko Místecko

  • Kalendář akcí
  • Infoservis
FM 6/2017

Archiv tištěného vydání

  • FM 6/2017
  • FM 1-2/2017
  • FM 12_2015
  • FM 11_2015
  • archiv       

Regionální redakce

  • Praha - centrum
  • Praha 3
  • Praha 4
  • Praha 5
  • Praha 6
  • Praha 7
  • Praha 8
  • Praha 9
  • Praha 10
  • O nás
  • Kontakty
  • Zprávy
Český domov.cz
  GoPay.cz