Realitou je organizace, která neprovozuje ani jednu autobusovou linku. Její zaměstnanci vytvářejí a předělávají kalkulace a snaží se obhájit vlastní fungování za platy ve výši 150 tisíc korun měsíčně. „Celá činnost DPFM od prosince loňského roku jsou jen služební cesty pracovníků za výrobci autobusů. Otázkou je, proč jednatel DPFM Jan Širc nepředloží návrh na ukončení činnosti, když je jasné, že jen berou peníze,“ podotknul zastupitel Miroslav Bártek. „Už jsme navrhovali, aby byl nefunkční dopravní podnik zachován pouze formálně bez zaměstnanců, aby nedocházelo k dalšímu mrhání finančními prostředky a o jeho dalším osudu ať rozhodne nové zastupitelstvo za pět měsíců. Dopravní podnik jsme chtěli, ale nesplnil nic z toho, co sliboval. Cítíme se podvedeni “ řekl náměstek Jiří Kajzar (Naše Město F-M).
Takové trestuhodné utrácení peněz musí skončit. Město totiž vyčlenilo na rozjezd a provoz dopravního podniku částku ve výši pět milionů korun. „Je potřeba, aby z dopravního podniku odešli všichni lidé, kteří v něm působí. DPFM zůstane jako formální organizace bez zaměstnanců a až se v budoucnu podaří získat zázemí na autobusovém nádraží a seženou se skuteční odborníci na tuto problematiku, můžeme myšlenku zprovoznění dopravního podniku obnovit. Je třeba dodat, že smlouvu na využívání autobusového nádraží má ČSAD ještě na deset let, protože v roce 2007 bylo postaveno nesmyslně umístěné autobusové nádraží a tehdejší vedení města s ČSSD je pronajalo ČSAD na 20 let. Pak zní zcela nelogicky, proč se mělo stát zázemím pro nový dopravní podnik. To pan Širc nevěděl? “ poukázal zastupitel Miroslav Bártek.
On sám byl pro zřízení dopravního podniku, protože strategické služby mají být pod kontrolou města. Nikdo však nemohl tušit, jak se logický záměr změní v „černou díru“, v níž mizí finance města. Navíc se ukázalo se, že jednatel DPFM Jan Širc (člen ČSSD) má rodinné vazby na náměstka primátora Pavla Machalu (rovněž ČSSD).
Náměstek pro dopravu za ČSSD Karel Deutscher činnost dopravního podniku obhajoval tvrzením, že dopravní podnik uspořil městu nemalé peníze. Přestože DPFM neprovozuje žádný autobus a náklady na jeho činnost včetně platů tří zaměstnanců stály město již 2,7 milionu korun, údajně přispěl k úspoře nákladů města. Podle něj založení DPFM totiž donutilo ČSAD k tomu, že si tento soukromý dopravce nenechal zaplatit ztrátu za provozování MHD v roce 2016 (5 milionů Kč), ani přiměřený zisk za rok 2017 ve výši 3,7 milionu korun a snížil rovněž o půl milionu deklarované náklady na provoz autobusového stanoviště. „Došlo ke snížení účtování ze strany ČSAD vůči městu o 9,2 milionu. Dalších 400 tisíc se ušetřilo na dopravních analýzách, takže úspory se díky vlastnímu dopravnímu podniku vyšplhaly na 9,6 milionu, náklady na Dopravní podnik přitom prozatím činily 2,7 milionu. Celkem jsme tedy uspořili 6,9 milionu,“ učinil závěr na webu města a ve Zpravodaji Karel Deutscher.
Tato tvrzení odmítl předseda představenstva dosavadního provozovatele ČSAD Frýdek-Místek a.s. Tomáš Vavřík. „Ztráta je způsobena tím, že jsme nenárokovali po městu přiměřený zisk v plné výši, na který máme dle nařízení vlády nárok. Stejně jsme postupovali v roce 2015 a v letech předchozích, takže to nemá nic společného s existencí DPFM,“ zdůraznil Tomáš Vavřík. Pravdivá podle něj není ani konstrukce snížených nákladů na provozování autobusového stanoviště. „Provoz autobusového nádraží je dlouhodobě neměnný. Snížení o 500 tisíc korun v provozních nákladech došlo pouze vlivem výrazně nižšího počtu objednávaných personifikovaných čipových karet. Obdobný dopad byl i na pokles výnosů z prodeje karet. I tento postup tedy nemá žádnou vazbu s DPFM,“ doplnil Tomáš Vavřík. Okomentoval také údaje o úspoře a nákladech díky DPFM.
„Toto domnělé „snížení“ neexistuje. Bez ohledu na DPFM, ČSAD ani v předchozích letech neuplatňovalo konečnou výši vyprodukované ztráty nad rámec odhadu a přiměřený zisk upravuje dle aktuální aktuální potřeby obnovy autobusů a možnosti čerpání investičních dotací z EU. S ohledem na výše uvedené je k zamyšlení nehospodárné vynaložení částky 2,7 milionů korun na provoz DPFM, který čítá tři zaměstnance a nic nepřináší!“ uzavřel Vavřík.
Ztrátu za provozování MHD a vyplácení přiměřeného zisku ČSAD neuplatňovalo ani v ostatních městech, kde MHD provozuje, tj. v Havířově a Karviné. Přiměřený zisk si ČSAD částečně pokrývá z investičních dotací z Ministerstva místního rozvoje.
Konstrukce ohledně úspor je tak nesmyslem. „Jde jen o nepravdivé účelové tvrzení na obhajobu zbytečných výdajů, které se blíží třem milionům korun,“ odmítl Miroslav Bártek tvrzení o údajných úsporách.