Řidiči by měli od 1. listopadu mít přezuté zimní pneumatiky. Zákon však není jednoznačný.
Zákon nařizuje řidičům mít na svých automobilech zimní pneumatiky od 1. listopadu do 31. března. „Toto nařízení však platí pouze v případě, že se na pozemních komunikacích nachází souvislá vrstva sněhu, ledu nebo námraza, nebo lze vzhledem k povětrnostním podmínkám toto předpokládat. Zákon však stále nedefinuje, co je myšleno pod pojmem souvislá vrstva sněhu,“ poukázal advokát Pavel Fráňa z advokátní kanceláře Hartmann, Jelínek, Fráňa a partneři. Nejrozporuplnější je předvídání povětrnostních podmínek. Tam by se mohli řidiči vymlouvat na chybnou předpověď meteorologů. Advokát přesto raději řidičům doporučuje, aby pneumatiky přezuli. Policisté nemusí argumenty uznat a případ se bude zbytečně projednávat před správním orgánem. Navíc, pokud někdo vyjede na zasněženou silnici na letních gumách, hrozí mu pokuta až 2500 korun. Problémy mohou nastat i s úhradou škody od pojišťovny v případě nehody.
Jak vybrat správné zimní gumy
Při výběru pneumatik se můžete řídit výsledky testů i novým štítkem, který informuje o valivém odporu, přilnavosti na mokru a hlučnosti. Od listopadu 2012 je nový štítek povinný ve všech členských státech Evropské unie. Informace musí být uvedeny u všech pneumatik pro osobní, nákladní a lehké nákladní vozy vyrobených od 1. července 2012.
Zimní pneumatiky bývají označeny symbolem M+S (mud and snow). Toto označení se však používá i pro celoroční pneumatiky. Pneumatiky určené výhradně pro zimní období na sobě ještě mají vyražený symbol sněhové vločky. Takto označené pneumatiky jsou určeny speciálně pro provoz na zasněžených komunikacích. Důležité je i stáří pneumatik – neměly by být starší čtyř let. Pneumatika potom ztrácí pružnost a tím se zvyšuje riziko nehody. (st)