Jak vznikl nápad založit jazykovou školu?
S manželem máme oba jazykové vzdělání. Já jsem vystudovala francouzský jazyk, manžel anglistiku a amerikanistiku. Již při studiích jsme si přivydělávali vedením kurzů v jazykových školách a vyučovali jsme soukromé klienty. Později jsme začali budovat společnou firmu, ve které jsme se rozhodli již neučit, ale zaměřit se na to, aby se v ní líbilo jak studentům, tak i lektorům.
Čím vším se vaše jazyková škola Face 2 Face zabývá? Je to jen výuka jazyků?
Zpočátku jsme se zabývali pouze firemním jazykovým vzděláváním a výukou dospělých. Později jsme se kolegyní Kristýnou Pochvalitovou začali věnovat jazykové výuce dětí. Rodiče se na nás však začali obracet, zda bychom dětem nepomohli s dalšími předměty, jako jsou matematika a fyzika. Takže přišlo doučování školních předmětů. Přidali jsme tematické akce pro děti, zpočátku zaměřené na angličtinu a anglické svátky jako například Halloween, a svátek sv. Patrika a další. Před dvěma roky jsme se pustili do pořádání letních jazykových táborů s adrenalinovým vyžitím. Prvního ročníku se zúčastnilo 25 dětí, druhého již téměř sto.
Chce se v létě dětem učit? Není to pro ně otrava?
Tábory jsou koncipovány tak, aby děti v lavicích trávily co nejméně času. Výuka probíhá nenásilnou a naprosto přirozenou formou. Každý den je tematicky zaměřen. Klademe důraz na to, aby si děti dané aktivity prožily a tím si slovní zásobu snáz zapamatovaly. Díky emocionálním zážitkům děti nemusí danou látku opakovat a memorovat. Vůbec by si neměly uvědomovat, že se vlastně učí.
Na letní tábor přijel herec Martin Dejdar a s dětmi si povídal, tančil a zpíval. Jak vznikla tato spolupráce?
Martina Dejdara jsme oslovili a představili mu náš koncept. Ten se mu zalíbil a domluvili jsme se na spolupráci. Později se stal partnerem a tváří naší firmy. Na tábor přijel na autogramiádu a malou besedu. Během ní stihl našim studentům, kteří v červnu složili zkoušku YLE, předat cambridgeské certifikáty. S dětmi si pak zazpíval, zatančil a odpověděl na jejich zvídavé dotazy. V závěru se s dětmi vyfotil a kdo chtěl, získal i jeho autogram.
Pozvete jej ještě na nějaké další akce?
Určitě. Před pár dny se zúčastnil slavnostního otevření naší nové pobočky v Ostravě.
V tuto chvíli již plánujeme další velkou akci podobnou té, která proběhla v dubnu tohoto roku v hale Polárce, a které se zúčastnilo téměř 1500 dětí z místních základních škol. Děti budou mít opět možnost setkat se s Martinem Dejdarem, ale i s dalšími tvářemi českého showbusinessu.
Pojďme ještě k vaší škole. Kde všude působíte?
Kromě Frýdku-Místku a nové pobočky v Ostravě také ve Frýdlantu nad Ostravicí. Vyučujeme všude tam, kde nás poptají, byť v daném místě nemáme vlastní prostory. Letos jsou to Havířov a Nový Jičín, kde budeme učit v mateřských, základních a středních školách.
Aktivit máte hodně a výuka je asi i pestrá. Ale proč by se někdo měl učit cizí jazyky zrovna u vás?
Jako jediná jazyková škola ve Frýdku-Místku využíváme k výuce interaktivní tabule a multimediální studijní materiály. Studenti jsou po celou dobu výuky aktivně zapojeni a při práci s tabulí využívají téměř všechny smysly. Dochází tak ke snadnějšímu zapamatování probíraného učiva. Nejenom díky tabulím jsou naše kurzy tak oblíbené a kvalitní. Spolupracujeme s výbornými kvalifikovanými lektory, dbáme na přátelské vztahy a dobrou komunikaci mezi lektory a studenty.
Výuku dětí zpestřujeme různými akcemi, pořádáme letní a jarní příměstské tábory. Ve třídách jsme zavedli on-line docházku, což je důležité pro rodiče našich žáků. U klasické „papírové“ docházky rodiče někdy se zpožděním zjistili, že děti občas nedošly do výuky. Takto si mohou prakticky okamžitě zkontrolovat, jakou má jejich dítě docházku a také co probíralo a naučilo se na hodinách.
Končí vaše kurzy certifikátem a zkouškami?
Záleží na tom, o jaký typ kurzu se jedná. Nabízíme jak klasické individuální a skupinové kurzy, tak kurzy které končí absolvování zkoušky Cambridge English. Děti se u nás připravují na zkoušky YLE – Starters, Movers, Flyers, studenti a dospělí na zkoušky KET, PET, FCE / for Schools. Ve spolupráci s British Council organizujeme i zkoušky samotné.
Od kolika let se mohou děti ve vaší jazykové škole začít učit cizí jazyk?
Doporučujeme začít kolem druhého roku. V tomto období se dětem začínají vytvářet řečová centra. Anglická slovíčka se učí jako synonyma těch českých. Je jim v podstatě jedno, jestli řeknou pes nebo dog. Podle tváře rozpoznají, s kým se jak bavit. Naším nemladším studentem byl syn Sebastian, který se již v roce a půl účastnil „anglické školičky“. Ve dvou letech byl schopen porozumět základním pokynům a znal nespočet anglických slovíček.
Stává se, že děti inspirují rodiče a i oni se pustí do studia cizího jazyka?
Ano. Často se stává, že u nás dítě absolvuje kurz. Rodiče vidí pokroky a hlavně nadšení dítěte a sami se rozhodnou naši výuku také vyzkoušet. Jsou zvyklí na kurzy ve velkých skupinkách, kde stále začínali a nikdy se nedostali přes mírně pokročilou úroveň. Naše výuka probíhá v malých skupinkách, kde jsou studenti neustále aktivní. Do výuky občas neplánovaně dochází i rodilý mluvčí. Studenti nemají možnost se schovat a nám se daří je po několika absolvovaných kurzech konečně rozmluvit.
Lektoři jsou Češi nebo rodilí mluvčí?
V našem týmu máme české lektory i rodilé mluvčí. Téměř všichni z nich jsou vysokoškolsky vzdělaní a kvalifikovaní k výuce jazyka, ostatní jsou držiteli mezinárodních certifikátů. Všichni lektoři prošli našim metodickým seminářem.
Z kterých zemí pocházejí rodilí mluvčí a jak se k nám dostali?
Většina z nich z nich pochází Spojených států a z Austrálie. Žijí tady a našli si u nás životního partnera.
Stává se, že žáci mají neobvyklé požadavky nebo nereálné představy?
Nic není nereálného. Záleží jen na motivaci a přístupu studentů. Například před časem nás oslovila skupinka lidí, která měla za dva měsíce odjet pracovat do zahraničí a nikdo z nich neuměl anglicky ani slovo. Absolvovali intenzivní výuku včetně víkendů a do dvou měsíců se anglicky naučili tak, že nemají problém komunikovat v každodenních běžných pracovních záležitostech.
Vím, že vyučujete jazyky i ve firmách. Liší se takový kurz od toho pro veřejnost?
Učíme v takových společnostech, jako je například Arcelor Mittal, a to především angličtinu, nicméně zájem je i o němčinu, francouzštinu nebo ruštinu. Záleží na zadání. Vyučujeme obecný, obchodní nebo technický jazyk. Ať už se jedná o kurz pro veřejnost nebo firemní jazykový kurz, vždy se snažíme klientovi vyjít maximálně vstříc a kurz mu „ušit na míru“.
Zajímalo by mě, jestli také učíte cizince česky.
Ano, o tuto výuku mají velký zájem korejští pracovníci společnosti Hyundai.
Jsou Korejci dobrými žáky? Není pro ně čeština příliš složitá, když má sedm pádů?
Určitě jsou dobrými žáky, avšak bývají pracovně hodně vytíženi. Proto začínají některé kurzy češtiny až o půl desáté večer. Čeština je pro ně opravdu hodně složitá. Máme však kvalitní lektorky, kterým se daří dosahovat stanovených jazykových cílů. Kromě manažerů učíme česky také jejich rodinné příslušníky. Pokroky jsou vidět a mohu potvrdit, že jsou výrazné. Dospělí už zvládají psát slohové práce a dokáží v textu použít i něco vtipného, aby nás pobavili.
Profil
Martina Kavečková se narodila 23. září 1984 v Uherském Hradišti, kde vystudovala osmileté gymnázium. Ve studiu pokračovala na Ostravské univerzitě v Ostravě. Vybrala si obor Francouzština ve sféře podnikání a školu zakončila titulem Bc. Současně studovala Stavební fakultu na Vysoké škole báňské – Technické univerzitě Ostrava, kde získala titul Ing. Na vysoké škole se seznámila s manželem a v roce 2005 se přestěhovala do Frýdku-Místku.
Po ukončení studií se s manželem začala naplno věnovat výuce jazyků a doučování veškerých školních předmětů. Po několika letech soukromé výuky se rozhodli založit vlastní jazykovou školu pod názvem Face 2 Face. V současné době má škola tři pobočky – v Ostravě, Frýdku-Místku a Frýdlantě nad Ostravicí. Věnuje se výchově dvou dětí a ve firmě má na starosti personalistiku a finance.